1. Aanvankelijk is BWV 3 de eerste cantate die ik als mooi betitel. Maar het blijkt allemaal toch wel sterk afhankelijk van de uitvoering te zijn. Als ik de Richter-box aanschaf (met 75 cantates) dan blijkt de tenor-aria in deze uitvoering een pronkjuweel.
8. Het openingskoor is bijzonder.
12. Vanwege 'Ach bleibe doch' en ook door het openingskoor. Gardiner brengt ons hier in de wolken.
13. De bewerking van het koraal is buitengewoon. Niet het slotkoraal maar ik bedoel nr. 3. Oh wat mooi....
22. 'Dit is een wonderschone koraalbewerking', zegt Maarten 't Hart over de finale. Dat vind ik ook. Yo Yo Ma maakt er met Ton Koopman een arrangement van, ietsje te snel dacht ik zo. Maar het klinkt heerlijk.
26. William Walton (1902-1983) bewerkt verschillende delen uit cantates voor zijn Wise Virgin's Suite, bedoeld als balletmuziek. Alle muziek die hij voor deze suite gebruikt is afkomstig uit cantates met daarbij een uitzondering; de orgelkoraalprelude XVIII BWV 727. Behalve BWV 208 (de Jachtcantate) zijn het delen uit kerkcantates. De opening uit deze BWV 26 vormt deel 6 uit de suite.
27. Met name de alt-aria 'Wilkommen wil ich sagen' is bij Herreweghe een prachtig stuk.
30. De alt-aria 'Kommt, ihr angefochten Sunder' die in de wereldse versie 'Was die Seele kann ergotzen' heet (BWV 248 is dat dan).
33. 'Wie furchtsam wankten meine Schritte' zingt de alt. Bij Richter is dat Julia Hamari en die zingt dat heerlijk langzaam. Top!
34. De alt-aria 'Wohl euch, ihr auserwahlten Seelen'. De Gardiner uitvoering op Archiv vind ik top.
36. De sopraan zingt 'Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen'.
57. De aria 'Ja ja, ich mag die Feinde schlagen'.
61. Ik twijfel of ik het 'klop-recitatief' moet nemen of de daaraan vooraf gaande aria 'Komm Jesus....'
63. Het duet 'Ruft und flieht den Himmel ein'.
66. Duetto 'Ich furchte zwar nicht des Grabes Finsternissen'.
68. De prachtige aria van de (jongens)sopraan met een zoevende picolo cello en hobo, ja, die vinden we natuurlijk direct mooi. Komt oorspronkelijk uit de Jagtcantate.
78. Het duet 'Wir eilen mit schwachen doch emsigen Schritten'. Vooral de uitvoering van Rilling is erg leuk, ja leuk is het goede woord.
85. De tenor-aria 'Seht was die Liebe tuht' maar dan in de uitvoering van Fritz Werner. Walton nam hem ook op in zijn Wise Virgins Suite (5).
87. De 'superieure notenvolgorde in de voorlaatste aria. Maar de hele cantate is eigenlijk mooi.
94. In de Gardiner-versie is de hele cantate een topuitvoering.
96. De tenor-aria 'Ach ziehe die Seele mit Seilen der Liebe'.
99. Het openingskoor wordt door Walton bewerkt voor zijn Wise Virgin's Suite (3).
104. De basaria 'Begluckte Herde, Jesu Schafe'.
111. Niet alleen het duet, het geheel van deze cantate is wonderlijk mooi is.
129. Het slotkoraal uit deze cantate wordt weer door William Walton gebruikt voor zijn Wise Virgin's Suite (9).
121. 'Johannis freudenvolles Springen'. Een prachtige bas-aria, vooral bij Gardiner.
140. Het koraal is natuurlijk overbekend uit allerlei bewerkingen. Walton nam het ook op in zijn suite (1).
142. En hij vond ook de bas-aria uit deze cantate mooi genoeg om deze op te nemen (2).
149. De uitvoeringen van Leonhardt en Werner zijn onvergelijkbaar, het lijkt welhaast andere muziek te zijn. Toch kan ik niet kiezen. Beide zijn op hun eigen manier schitterend.
167. Het prachtige slotkoraal wat volgens mij snel en uitbundig gezongen moet worden zoal bij Harnoncourt. Yo Yo Ma maakt er een bewerking van met Ton Koopman. Heerlijke muziek.
169. Die Sinfonia aan het begin. Heerlijke muziek, moeilijk kiezen welke uitvoering favoriet is.
174. De Harnoncourt-uitvoering van deze cantate is zowaar erg mooi.
177. 'Lass mich kein Lust noch Furcht', de hondsmoeilijke tenor-aria uit deze cantate wordt bij Rilling gezongen door Peter Schreier.
En welke cantates scoren hoog in de top 400 van Radio 4? Toch nog 9 stuks. En op 1 prijkt natuurlijk de cantate aller cantates, de Matthäus Passion.
314 Cantate 80 Ein feste Burg ist unser Gott
285 Cantate 147 Herz und Mund und Tat und Leben
280 Cantate 56 Ich will den Kreuzstab gerne tragen
248 Cantate 12 Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen
177 Cantate 78 Jesu, der du meine Seele
170 Cantate 170 Vergnugte Ruh, beliebte Seelenlust
73 Cantate 82 Ich habe genug
68 Cantate 106 Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit
30 Cantate 140 Wachet auf, ruft uns die Stimme
And here are the 33 "best" as selected by Peter Wollny, Michael Maul and Sir John Eliot Gardiner:
· Nun komm der heiden Heiland, BWV 61
· Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 140
· Ich habe genug, BWV 82
· Wie schön leuchtet der Morgenstern, BWV 1
· Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, BWV 12
· O Ewigkeit, du Donnerwort, BWV 20
· Ich hatte viel Bekümmernis, BWV 21
· Es erhub sich ein Streit, BWV 19
· Schwingt freudig euch empor, BWV 36
· Wachet! Betet! Betet! Wachet!, BWV 70
· Unser Mund sei voll Lachens, BWV 110
· Sie werden aus Saba alle kommen, BWV 65
· Jesus schläft, was soll ich hoffen, BWV 81
· Liebster Immanuel, Herzog der Frommen, BWV 123
· Sehet, wir gehen hinauf gen Jerusalem, BWV 159
· Herr Jesu Christ, wahr' Mensch und Gott, BWV 127
· Himmelskönig, sei willkommen, BWV 182
· Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret, BWV 31
· Bleib bei uns, denn es will Abend werden, BWV 6
· Ihr werdet weinen und heulen, BWV 103
· ewiges Feuer, O Ursprung der Liebe ,BWV 34
· Die Himmel erzählen die Ehre Gottes, BWV 76
· Die Elenden sollen essen, BWV 75
· Brich dem Hungrigen dein Brot, BWV 39
· Ach Gott, vom Himmel sieh darein, BWV 2
· Herr, gehe nicht ins Gericht, BWV 105
· Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56
· Komm, du süße Todesstunde, BWV 161
· Liebster Gott, wann wird ich sterben, BWV 8
· Wer weiß, wie nahe mir mein Ende, BWV 27
· Christus, der ist mein Leben, BWV 95
· Nimm von uns, Herr, du treuer Gott, BWV 101
· Jesu, der du meine Seele, BWV 78